Polski eksport rośnie

17 stycznia 2018, godz. 12:29, 627 wyświetleń  

A A A

Rok 2017 był rekordowy dla polskiego handlu zagranicznego. Wzrost eksportu szacowny jest na 10,7% w porównaniu do roku ubiegłego. Jego wartość w pierwszych trzech kwartałach wyniosła 187 688,3 mln euro.

Z kolei import wzrósł o 12,1% w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 roku, osiągając wartość 185 876,9 mln euro. Dane podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Odnotowano wzrost zarówno eksportu, jaki i importu ze wszystkimi głównymi partnerami handlowymi Polski. Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 66,1% eksportu (w analogicznym okresie 2016 r. 66,5%), a importu ogółem – 65,8% (wobec 66,3% w styczniu – listopadzie 2016 r.). W podziale na poszczególne kraje przedstawiał się następująco (wartość wyrażona w mln zł): Niemcy 220 150, Czechy 51 622, W. Brytania 50 883, Francja 44 880, Włochy 39 623, Holandia 35 223, Rosja 24 364, Szwecja 21 993, Hiszpania 21 984 i Stany Zjednoczone 21 596. Na pierwszym miejscu już od wielu lat plasują się Niemcy. Eksport do tego kraju zwiększył się o 10,7% w przeciągu roku i wyniósł 51 483,7 mln euro. Import do Niemiec w tym czasie wzrósł o 10,3% w porównaniu z rokiem 2016 i wyniósł do 42 890,2 mln euro. Wzrost eksportu objął również Albanię, Białoruś, Mołdawię, Rosję i Ukrainę. Wartość eksportu na te rynki wzrosła w ciągu ostatniego roku o ponad jedną piątą do wartości prawie 11 mld euro. Nadal utrzymujemy dodatnie saldo w wymianie handlowej: po pierwszych jedenastu miesiącach ub. roku wyniosło ponad 1,8 mld euro, jest to jednak spadek w porównaniu z rokiem poprzednim gdy saldo wynosiło 3,8 mld euro.

Wśród polskich hitów eksportowych wymienia się żywność, wyroby tytoniowe, meble, jachty i słodycze. Każde z województw ma swoją specjalizację. Dolnośląskie, kujawsko-pomorskie i śląskie zajmują się produkcją opakowań i wyrobów z tworzyw sztucznych. Podkarpackie odpowiedzialne jest za sprzedaż tych wyrobów. Domeną lubuskiego i zachodniopomorskiego jest produkcja wyrobów i konstrukcji metalowych, natomiast za ich sprzedaż odpowiada opolskie.

warmińsko-mazurskie i wielkopolskie słynął z produkcji mebli. W województwie pomorskim najlepiej wychodzi e-handel. Łódzkie zajmuje się głównie produkcja tekstyliów i wyrobów pończoszniczych. Mazowieckie stawia na sprzedaż owoców i warzyw, które przetwarzane są w lubelskim. Zaś w województwie świętokrzyskim dominuje produkcja płytek ceramicznych. Małopolskie zajmuje się sprzedażą maszyn i urządzeń, podlaskie produkcją maszyn dla rolnictwa. Nie uwzględniono jednak jaki procent w eksporcie mają polskie firmy, a jaki przedsiębiorstwa kontrolowane przez zagraniczne koncerny. Przykładem mogą być duże sieci sklepów, które prowadzą własną produkcje na terenie naszego kraju.

Zwiększenie eksportu oznacza, że pracujemy coraz więcej i coraz ciężej. Nie przekłada się to jednak na wzrost wynagrodzeń, o czym pisaliśmy w poprzednim tekście. Co należy zrobić aby wyrwać się z pułapki średniego wzrostu?